وبلاگ روانشناسی

مرجع مقالات روانشناسی

وبلاگ روانشناسی

مرجع مقالات روانشناسی

قیمت گوسفند زنده در تهران + نرخ خرید دام زنده امروز 98

فروشگاه های  فروش گوسفند زنده و فروش دام زنده به منظور ارائه گوسفند زنده و دام زنده در شهر تهران تاسیس گردیده است دامداران پاک، جز مجموعه‌های است که خدمات دامی را با قیمت گوسفند زنده روز در بازار تهران ارائه میکند و ا توجه به مشکلات فراوانی که در مسیر تهیه دام زنده در تهران وجود دارد سعی ما بر این است که بتوانیم با استفاده از فضای مجازی خصوصا وب سایت بهترین خدماتمان را به مشتریان عزیزمان ارائه دهیم .

خدمات مخصوص دامداران پاک:

  • خرید و فروش گوسفند زنده در تهران به نرخ دام زنده روز
  • ارائه گوسفند زنده سالم و بهداشتی
  • ارسال رایگان در محل به همراه قصاب
  • ارسال گوسفند زنده به تمام نقاط تهران به قیمت گوسفند زنده روز 98
  • پرداخت وجه در محل پس از تحویل دام زنده
  • دارای مجوز دامپزشکی
  • ارائه دام زنده با سرعت بالا
  • ارسال گوسفند و دام زنده برای تمامی مراسم ها
  • نگهداری از دام زنده و گوسفند زنده در شرایط کامل بهداشتی
  • برنامه ریزی دقیق برای تغذیه اصولی گوسفند زنده
  • ارائه تخفیف‌های مختلف برای مناسبت های مذهبی

باتوجه به خدماتی که گفته شد شما میتوانید مطمئن باشید که گوسفند ارائه شده به شما از لحاظ سلامت و کیفیت در رده بالایی قرار دارد و گوشت حاصل از گوسفندی که از ما خریداری میکنید بسیار مرغوب خواهد بود. از طرفی مجموعه دامداران پاک سعی دارد تا با ارائه قیمت گوسفند زنده 98 و قیمت دام زنده روز ، هزینه مناسبی را برای خرید گوسفند زنده به شما ارائه بدهد.

نرخ خرید گوسفند زنده:

خرید دام زنده و قیمت گوسفند زنده به عوامل مختلفی بستگی دارد، که یکی از آن ها نژاد گوسفندان است. همانطور که میدانیم تمامی حیوانات دارای نژاد های متفاوت هستند و در هر جایی از دنیا شما می توانید نژادهای مختلف حیوانات را ببینید. گوسفندان هم همانند این حیوانات از نژادهای مختلفی برخوردار هستند که هر یک از این نژادها خصوصیت های ظاهری رفتاری و بدنی خاصی را دارند. یکی از این نژادها کردی در مناطق کوهستانی به زندگی خود ادامه می دهند که ظاهرشان مطابق با محیط زیست آنها می باشد برای مثال: می‌توان گفت دارای دست و پای قوی که می توانند از کوه های با شیب تند به راحتی بالا بروند برخی از این نوع پستاندار در مناطق بیابانی که از نظر آب و هوایی زندگی می کنند ، که از ویژگیهای مطابق محیط زیست خود می باشند از خصوصیت های بارز این نوع گوسفندان در چنین مناطقی که از نظر آب و هوایی کاملاً گرم است می‌توانند با نبود تغذیه کافی و حتی آب بیشترین تحمل را داشته باشند که در نوع خود می‌توانند یکی از بهترین نژادهای این دسته از پستانداران باشند. یکی دیگر از خصوصیت‌های گوسفندان کردی که در مناطق کوهستانی غرب کشور ایران در حال پرورش هستند این است که می توانند تا دمای ۴۰ درجه بالای صفر به زندگی و حیات خود ادامه دهند و همچنین می توانند در سردی های هوا تا ۳۰ درجه زیر صفر به راحتی تحمل کنند. و طبیعتا قیمت آن نسبت به قیمت گوسفندان دیگر بالاتر است.

به همین ترتیب هرچه شرایط پرورش دام زنده و گوسفند سخت تر باشد و میزان گوشت و شیری که ارائه میدهد بیشتر باشد قیمت دام زنده  بالاتر میرود

یکی دیگر از عوامل خرید دام زنده و قیمت گوسفند زنده به مرکز پرورش و وزن و سلامت گوسفند برمیگردد که همان ابتدا درباره وضعیت خوب و کیفیت بالای دام‌های زنده مجموعه دام زنده توضیح داده شد و شما با خیال راحت میتوانید خرید گوسفند زنده خود را از مجموعه ما انجام دهید و برای اطلاع از قیمت گوسفند زنده 98 و قیمت دام زنده روز به سایت ما به آدرس damdaranpak.com مراجعه کنید.

 

ازدواج مجدد | زمان مناسب و آمادگی برای ازدواج مجدد

ازدواج مجدد، شروعی جدید برای افرادی ست که به دلیل طلاق یا مرگ همسر، فقدان همسر را تجربه کرده اند. البته ازدواج دوباره معمولا با چالش های زیادی روبرو می شود. چرا که به دلیل شرایط فرهنگی، داشتن فرزند، از دست دادن اعتماد نسبت به شریک زندگی و... ازدواج مجدد میتواند به دغدغه ای بزرگ تبدیل شود. بسیاری از این دست مسائل باعث میشود که شما نسبت به ازدواج مجدد دچار سردرگمی شوید. ممکن است حتی به درستی ندانید چه زمانی برای ازدواج مجدد مناسب است. در مشاوره قبل از ازدواج به بررسی زمان مناسب برای ازدواج مجدد، چالش های آن همچنین چگونگی آماده شدن برای آغاز دوباره یک زندگی مشترک پرداخته میشود. در ادامه این مقاله به بررسی جامع ازدواج مجدد میپردازیم.

زمان مناسب برای ازدواج مجدد

فرایند سازگاری با مرگ همسر یا طلاق و از دست دادن یک رابطه باید به خوبی طی شود تا شما آمادگی ازدواج مجدد را داشته باشید. معمولا در مواردی که طلاق ناگهانی اتفاق افتاده یا همسر به شکل ناگهانی فوت کرده است، نیاز به طی کردن زمانی در حدود 6 ماه تا 1 سال هست تا فرد با اتفاق افتاده کنار بیاید.

معمولا بعد از اتمام یک رابطه شما مراحلی را باید طی کنید. این مراحل شامل انکار، خشم، غم و نهایتا پذیرش می باشد. این مراحل بسیار شبیه به مراحل شکست عشقی می باشد. بعد از طی کردن این مراحل، آمادگی روحی فرد برای ورود به یک رابطه جدید در سطح قابل قبولی می باشد. بهتر است ازدواج در زمانی صورت گیرد که به خاطر فرار از تنهایی و افسردگی نباشد.

چالش های ازدواج مجدد

ازدواج مجدد هم برای مردان و هم برای زنان چالش های متعددی ایجاد می کند. اصولا اگر در مدت زمان کمی بعد از طلاق، به ازدواج فکر کنید و برای آن اقدام کنید چنین به نظر می رسد که از اول پای کس دیگری در میان بوده است. یا اگر بعد از مرگ همسر این کار را بکنید ممکن است فشار های فرهنگی مانع شما شوند و از شما انتظار داشته باشند زمان بیشتری صبر کنید. همچنین در صورتی که برای فرار از تنهایی و افسردگی بخواهید به ازدواج رو بیاورید به ازدواج موفق دست نخواهید یافت. به علاوه چالش های موجود با مسائل ازدواج در سن بالا نیز مواجه باشید. در ادامه به چالش های مرتبط با جنسیت و و فرزندان پرداخته ایم.

چالش های مرتبط با جنسیت

این چالش ها در مورد زنانی که همسرشان فوت کرده است بسیار بیشتر نمود دارد و سختگیری های فرهنگی و عرفی در مورد آنان بیشتر از مردان می باشد. مخصوصا در مورد زنانی که فرزندانی هم از ازدواج پیشین دارند، معمولا انتظار می رود تا آخر عمر، خود را وقف بزرگ کردن فرزندانشان بکنند و از نیازهای عاطفی و جنسی خود بگذرند در حالی که چنین انتظاری از مردان نمی رود. ازدواج دوم مردان متاهل حتی از طرف مراجع قانونی تا حد زیادی مورد تایید می باشد.

چالش های مرتبط با فرزندان

یکی دیگر از چالش های ازدواج مجدد، فرزندان می باشند. فرزندان بسیار خردسال ممکن است با این مسئله راحت تر کنار بیایند به ویژه هنگامی که والدشان فوت شده باشد. در مورد طلاق این پذیرش دشوارتر می شود. لازم است به  فرزندان طلاق در مورد چرایی بهم خوردن ازدواج قبلی توضیحات داده شود و به او گفته شود که قرار نیست فرد جدید جای والد دیگر را بگیرد. ازدواج با همسر سابق یعنی مادر یا پدر فرزندتان آرزوی وی می باشد، پس پیش از ازدواج مسائل مختلف را با فرزندتان حل کنید. بهتر است مسائل مرتبط با حضانت نزی روشن شده باشد تا در زمان ازدواج مجدد چالشی ایجاد نشود. همسر جدید باید نسبت به فرزندان پذیرش داشته باشد. در غیر این صورت وادار کردن وی به پذیرش بچه ها می تواند عواقب بدی هم برای کودک هم والد ایجاد نماید.

با فرزندان همسرمان چگونه رفتار کنیم؟

معمولا فرزندان اگر در سنین حساس کودکی یا نوجوانی باشند نسبت به ازدواج پدر یا مادرشان واکنش منفی نشان می دهند، اما نحوه رفتار فرزند در مقابل ناپدری یا نامادری بستگی زیادی به برخورد طرف مقابل دارد.

نکته بسیار مهم در این زمینه خودجوشی و طبیعی بودن عواطف و احساسات است. تجربه نشان داده است فرد اگر به معنای واقعی همسرش را دوست داشته باشد به طور عادی فرزندان او را که حاصل ازدواج و زندگی گذشته اش هستند نیز دوست خواهد داشت.

چنانچه فرد ملاحظه کند فرزندش نیز مورد علاقه و احترام همسرش است، چنین امری روی نگرش و علاقه مندی او نسبت به همسر دوم اثر مثبت و سازنده ای دارد.حتی در بعضی موارد فرد با مشاهده بی مهری های بی دلیل همسرش نسبت به فرزندش احساسی ناخوشایند نسبت به شریک زندگی خویش در ازدواج دوم پیدا می کند.

اشتباه دیگر افراد در این مورد مجبور کردن فرزند به ویژه در سنین کم به گفتن «مامان» یا «بابا» به شخص تازه وارد در خانواده است. گاهی در برخی خانواده ها می بینیم که کودک را به گفتن بابا یا مامان مجبور می کنند. در حالی که کودک اگر خودش نخواهد طرف مقابل را مادر یا پدر خطاب کند، این اجبار اثر سوء خواهد داشت.


 

مزایای استفاده از تبلیغات گوگل (Google Ads) برای سئو سایت و رشد کسب و کار

اگر در خصوص استفاده از تبلیغات گوگل برای سایت خود شک دارید و مطمئن نیستید که آیا برای کسب و کار شما مفید خواهد بود یا نه، این مقاله دقیقا همان چیزی است که نیاز دارید. با افزایش رقابت در حوزه های کاری مختلف، افراد بیشتری برای انتخاب کالای مدنظر خود به اینترنت روی می آورند و به همین دلیل بازاریابی آنلاین اهمیت بیشتری پیدا کرده. در بین تمام راه های بازاریابی، تبلیغات در گوگل یا گوگل ادوردز یکی از قوی ترین و بهترین راه های بازاریابی است. در این مقاله، مزایایی استفاده از Google Ads را برای کسب و کار شما معرفی می کنیم.

مزایای استفاده از تبلیغات گوگل یا گوگل ادوردز

1.       نتایج تبلیغات در گوگل به راحتی قابل اندازه گیری هستند

انجام دادن تبلیغات برای کسب و کار بدون داشتن توانایی بررسی نتایج کار تقریبا کاری بیهوده است. تبلیغات ادوردز گوگل به کاربران ابزارهای متنوعی را می دهد که با استفاده از آن می توان لحظه لحظه تبلیغات را زیر نظر داشت و نتایج کار را با دقت فراوانی سنجید.

شما می توانید به راحتی بفهمید که چه کسی روی تبلیغ شما کلیک کرده است و کاربران به دنبال چه بوده اند. علاوه بر این، می توانید بفهمید که کاربران برای چه مدت زمانی روی صفحه شما بوده اند و هزینه لازم برای بردن آن ها به آن صفحه چقدر بوده است. شما می توانید به راحتی تبلیغات خود را بهینه سازی کنید تا نرخ کلیک و نرخ بازگشت سرمایه را بالا ببرید.

2.       با تبلیغات در گوگل جامعه هدف بزرگی شما را خواهند دید

بیش از 90 درصد جستجو ها در گوگل انجام می شود و گوگل روزانه حدود 3 میلیارد سرچ را پاسخگو است. با در نظر گرفتن چنین کاربران زیادی، سوای از نوع کسب و کار شما، شانس اینکه مشتریان بالقوه شما در گوگل در حال جستجو باشند کاملا بالا است. با ایجاد کمپین های هدفمند و هدف قرار دادن کلیدواژه های مهم کسب و کار، می توان خود را در سرچ مشتریان بالقوه نشان داد. با هر تبلیغی که در گوگل انجام می دهید، می توانید مطمئن باشید که سایت و برند شما در معرض دید هزاران مشتری قرار خواهد گرفت.

3.       تبلیغات کلیکی گوگل نسبت به سایر روش ها مقرون به صرفه هستند

اینکه بتوانید در یک روش بازاریابی سرمایه گذاری کنید که بیشترین بازخورد را برای شما داشته باشد، قطعا یکی از اولویت های هر کسب و کاری است. با تبلیغات گوگل، شما نه تنها روی تمامی جوانب کمپین تبلیغاتی خود کنترل دارید، بلکه می توانید تعیین کنید که دقیقا چقدر هزینه بپردازید. فرقی نمی کند که بودجه شما چقدر است، با Google Adwords می توانید هر تومانی که خرج می کنید را زیر نظر داشته باشید و آن را بودجه بندی کنید. با تبلیغات گوگل می توانید تعیین کنید که در روز به ازای هر کلیک چقدر هزینه مصرف شود.

4.       نتیجه گرفتن با تبلیغات گوگل به نسبت سئو بسیار سریع تر است

قطعا سئو نیز یکی از پرطرفدارترین روش های بازاریابی آنلاین است، ولی سئو سایت بیشتر یک استراتژی بلند مدت محسوب می شود. رسیدن به یک وضعیت پایدار و ترافیک بالا با استفاده از سئو ممکن است ماه ها زمان ببرد ولی با تبلیغات گوگل، تنظیم کردن یک کمپین و دیدن نتایج می تواند در عرض یک روز انجام شود. با استفاده از ادوردز گوگل شما می توانید بسیار سریع برند خود را معرفی کنید و برای یک مدت کوتاه افزایش سئو داشته باشید.  امّا اگر مایل هستید که افزایش فروش شما دائمی باشد، باید قطعا به سئو روی بیاورید.

روش ثبت تبلیغات در گوگل

حال سوالی که پیش می آید این است که اگر قصد داریم برای کسب و کار خود در گوگل تبلیغ کنیم، چگونه باید این کار را انجام دهیم. یکی از موانعی که سر راه شما است، بحث پرداخت دلاری تبلیغات گوگل است. امّا مهم تر از بحث هزینه این است که ایجاد یک کمپین هدفمند و موفق در تبلیغات گوگل قطعا نیاز به تخصص، مهارت و تجربه بالا دارد. زیرا اگر تبلیغات گوگل ادز به درستی هدف گذاری نشوند، چیزی جز اتلاف هزینه عاید شما نخواهد شد! به همین دلیل توصیه ما به شما این است که حتما کار تبلیغات گوگل را به یک شرکت خبره در این خصوص بسپارید تا در مورد نتیجه کار آسوده خاطر باشید. گروه تاپ سئو با تجربه ای درخشان در زمینه اجرای تبلیغات در گوگل امادگی خود برای کمک به شما در زمینه ثبت تبلیغات در گوگل را اعلام می دارد. گروه تاپ سئو کار تبلیغات گوگل ادوردز را با تعرفه ای بسیار مناسب و به صورت تضمینی انجام می دهد. تنها کاری که نیاز است انجام دهید این است که کلیدواژه های هدف خود را تعیین کرده و شاهد رشد ترافیک و فروش سایت خود باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر همین حالا به وب سایت تاپ سئو سر بزنید و با کارشناسان ارتباط برقرار کنید.

علائم افسردگی | نشانه های افسردگی را بهتر بشناسید

افسردگی و بروز علائم افسردگی یکی از شایعترین اختلالاتی است که کارکرد روزانه فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افسردگی به احساس غم و تجربه‌ی مشکلات و بحران‌های زندگی محدود نمی‌شود و به تشخیص زود هنگام و اقدامات درمانی نیاز دارد. چنانچه علائم و نشانه‌های افسردگی در مراحل اولیه اش تشخیص داده شود، شخص می‌تواند با تغییر سبک زندگی، استفاده از جلسات روان درمانی و روانشناسی راحت‌تر بهبود پیدا کند. اما اگر در مراحل اولیه این بیماری تشخیص داده نشود؛ پیامد‌های جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. از جمله این پیامد‌ها می‌توان به مختل شدن زندگی روزمره، ابتلا به اختلال دو قطبی، درگیر شدن با عوارض دارو های ضد افسردگی، درمان‌های طولانی و دشوار اشاره داشت. (برای اطلاع از عوارض دارو های ضد افسردگی کلیک کنید). در ادامه این مقاله به توضیح کامل علائم و نشانه های افسردگی شدید و روش‌های تشخیص و درمان افسردگی می پردازیم.


 1. عصبانیت و بدخلقی

به گفته‌ دکتر رابرت لاندن (Robert London):‌ «معمولا در افراد افسرده علائمی مانند آشفتگی، بی‌قراری و خشونت دیده می‌شود». عصبانیت عاملی برای ماندگاری افسردگی است. در بخشی از سرمقاله‌ی مجله‌ی «پیشرفت‌های درمانی روانپزشکی» (Advances in Psychiatric Treatment) توضیح داده شده است: «وقتی که عصبانیت به خوبی شناخته نشود، منجر بهپرخاشگریِ منفعلانه می‌شود. این رفتار در فرد خود تخریبی ایجاد می‌کند و زمینه‌ی ابتلا به افسردگی را به وجود می‌آورد». به توصیه دکتر لاندن هر فردی که به طور مداوم در رفتار خود پرخاشگری و خشونت را تجربه می‌کند یا به طور غیرمعمول و به سرعت عصبانی می‌شود باید برای پیدا کردن راه‌حل درمانی مناسب از یک مشاور و روان‌شناس کمک بگیرد.


2. خود انتقادی

خودانتقادی، تفکر نقادانه‌ی فرد در مورد رفتار خودش است. به وسیله‌ی این تفکر، می‌توانیم نقطه ضعف‌های‌مان را بشناسیم و از اشتباهات‌مان درس بگیریم. اما جنبه‌ی مخرب خودانتقادی زمانی بروز می‌کند که فرد با یادآوری مداوم اشتباهات، طوفانی در ذهن خود به وجود می‌آورد و در نهایت با ایجاد احساس گناه، عزت‌نفس را در خود از بین می‌برد. یکی از شاخصه‌های قوی در تشخیص افسردگی، خودانتقادی شدید است. جِیم دبلیو وینیک (Jaime W. Vinick) عضو ارشد مرکز روان‌شناسی سیرا تاکسون (Sierra Tucson) می‌گوید: «همه‌ی ما یک منتقد درونی داریم. صدای منتقد درونی در افراد افسرده بسیار قوی و مخرب است.» در سال ۲۰۰۹ پژوهشی جامع در زمینه‌ی روانشناسی بر روی ۱۰۷ فرد بزرگسال انجام شد، بر اساس نتایج این پژوهش، افرادی که خودانتقادی شدید داشتند، بیش از سایرین مستعد ابتلا به افسردگی بودند. دکتر موئه گیلبارت روان‌شناس مرکز پزشکی تورانسِ کالیفرنیا ( Torrance Memorial Medical Center) توصیه می‌کند: «به هنگام گفت‌وگو با خودتان مراقب استفاده از کلمه‌ی «باید» باشید. اگر مدام از رفتار خود ایراد می‌گیرید و خودتان را مسئول تمام اتفاقات بد می‌دانید، در رفتار شما خودانتقادی شدید دیده می‌شود.» برای از بین بردن خودانتقادی باید گفتگوی مثبتی با خودمان داشته باشیم.


3. نا امیدی

به عقیده‌ی دکتر وینیک: «یکی از بدترین علائم افسردگی ناامیدی است». ناامیدی در افراد افسرده آنان را از درمان بیماری خود باز می‌دارد. افراد افسرده‌ای که اقدام به خودکشی می‌کنند، معمولا کسانی هستند که به دلیل شدت ناامیدی، به درمان و بهبودی خود امیدی ندارند. دکتر نیک فوراند (Nick Forand)، روانشناس بالینی از دانشگاه دولتی اوهایو می‌گوید: «ناامیدی در افزایش میزان افسردگی نقش دارد. ناامیدی در افراد افسرده با بروز شکست‌ها تشدید می‌شود. این شکست‌ها واقعی یا خیالی هستند و خودانتقادی در ایجاد شکست‌های خیالی نقش مهمی دارد.»


4. از دست دادن علاقه

اینکه در یک جلسه‌ی سه ساعته، حوصله‌مان سر می‌رود و رغبتی برای بودن در آن جلسه نداریم، امری کاملا طبیعی است. دکتر گیلبارت از بین رفتن علاقه در افراد افسرده را چنین توضیح می‌دهد: «افراد افسرده علاقه‌ی خود را نسبت به چیزهایی که قبلا از آنها لذت می‌بردند از دست می‌دهند. کارهایی از قبیل تماشای فیلم، ورزش کردن و بودن در جمع دوستان. این پدیده «فقدان لذت» (Anhedonia) نامیده می‌شود. از دست دادن علاقه، احساس تنهایی را شدت می‌بخشد و باعث افزایش افسردگی می‌شود. گاهی این بی‌علاقگی نتیجه تغییر در هورمون‌های تنظیم‌کننده‌ی پاداش و یا تغییر در انتقال‌دهنده‌های عصبی است. شکستن چرخه‌ی خودتخریبی برای افراد افسرده بسیار مشکل است.»


5. عدم توانایی در لذت بردن از زندگی

شخص افسرده تقریبا از انجام هیچ فعالیت و حرکتی لذت نمی‌برد و هیچ رغبتی درون خود مبنی بر انجام فعالیت‌های سرگرم کننده و لذت بخش نمی‌بیند و حتی اگر کاری را انجام دهد که در گذشته از تجربه کردن آن لذت می‌برده است دیگر این احساس را درون خود نمی‌کند. این حس تقریبا همیشه با اوست و ممکن است در پاره ای از موارد و در اثر شرایطی خاص از این احوالات خارج شود اما با دوری از آن فضا و شرایط خاص مجددا به حال بد خود بر می گردد.


6. تغییرات فاحش وزن

فرد افسرده تمایلی به غذا خوردن ندارد و از غذا لذت نمی‌برد. از سوی دیگر ممکن است به دلیل پرخوری عصبی، برای ایجاد تغییر در شرایط خود، عمدا یا سهوا شروع به غذا خوردن کند. عدم تحرک ناشی از افسردگی نیز در افزایش وزن نقش دارد. اگر در ماه بیش از ۵ درصد تغییر در وزن خود مشاهده می‌کنید،‌ باید تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید. طبق پژوهشی که در سال ۲۰۰۳ در مجله‌ی امریکایی تغذیه‌ی بالینی (American Journal of Clinical Nutrition) به چاپ رسید، خوردن غذاهای سرشار از کربوهیدرات تولید سروتونین را در مغز به طور موقت افزایش می‌دهد. سروتونین یک انتفال‌دهنده‌ی عصبی است که در ایجاد احساس شادی نقش دارد.


7. تغییر عادات خواب

بر اساس مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۸ در مجله‌ی مباحث علوم اعصاب بالینی (Dialogues in Clinical Neuroscience) چاپ شد سه چهارم افراد افسرده از بی‌خوابی رنج می‌برند. دکتر گیلبارت توضیح می‌دهد: «ترس‌های مداوم، اضطراب و نشخوار فکری، مشکلاتی در نحوه‌ی خوابیدن ایجاد می‌کند. افرادی که به کمبود خواب شبانه دچارند، در روز بیشتر می‌خوابند، چرت می‌زنند و یا به خوردن قهوه رو می‌آورند که تمام این موارد خواب شب این افراد را دچار مشکل می‌کند. بی‌خوابی باعث بدتر شدن افسردگی می‌شود. بر اساس همین پژوهش ۴۰ درصد از جوانان (به ویژه خانم‌ها)، به هنگام افسردگی بیشتر می‌خوابند. افراد افسرده‌ای که به هنگام روز زیاد می‌خوابند در واقع خواب را وسیله‌ای برای فرار از مشکل یافته‌اند.»


8. خستگی

دکتر فوراند درباره‌ی خستگی در افراد افسرده توضیح می‌دهد: «گویی بدن افراد افسرده، تحت فشار زیادی قرار دارد. این حالت با ایجاد التهاب همراه است و این التهاب در ایجاد خستگی نقش دارد.» افرادی که از افسردگی رنج می‌برند علائمی مانند خستگی، تنبلی و ضعف جسمانی دارند، در خواب این افراد بی‌نظمی مشاهده می‌شود و این بی‌نظمی خستگی را تشدید می‌کند. در این افراد خستگی به صورت لکنت زبان، بی‌حالی و حرکات آهسته‌ی بدن دیده می‌شود.


9. کندی روانی و حرکتی

کندی روانی حرکتی نشانه‌ای از ابتلای فرد به افسردگی شدید است. علامتی که در بیماران افسرده شدید و کاتاتونیک بیشتر مشاهده می‌شود. کندی روانی و حرکتی با تنبلی متفاوت است، تنبلی می‌تواند نشانه افسردگی به همراه ویژگی شخصیتی فرد باشد بدین معنا که فرد یا افسرده و یا به لحاظ شخصیتی تنبل است در حالیکه کندی روانی و حرکتی از علایم شایع ابتلا به افسردگی شدید است.


10. دردهای بی دلیل

دکتر وینیک می‌گوید: «گاهی افراد افسرده از مشکلاتی مانند درد معده، درد مفاصل و کمر شکایت می‌کنند. انتقال‌دهنده‌‌های عصبی سروتونین و نوراپی‌نفرین، نه تنها بر حالات روحی بلکه بر برخی از فرایندهای بیولوژیکی و عصبی بدن نیز تاثیر می‌گذارند و ممکن است سبب ایجاد درد در بدن شوند. افسردگی در نحوه‌ی تشخیص درد در مغز نیز اثر می‌گذارد.» به عقیده‌ی دکتر فوراند «سیگنال‌های درد که در حالت طبیعی نادیده گرفته می‌شوند در حالت افسردگی تقویت می‌شوند. افراد افسرده توجهات منفی زیادی نسبت به خود دارند. مثلا ممکن است نسبت به درد حساس شوند و بیش از حد بر روی آن تمرکز کنند که در نتیجه احساس درد شدت می‌گیرد.»


از جمله مهمترین ویژگی افسردگی و اختلالات عاطفی بازپیدایی آنهاست و عود کردن دوباره بیماری است. ویژگی ادواری افسردگی یکی از خصوصیات بارز این اختلال است. با این حال یک سوم اشخاصی که از افسردگی شدید رنج می‌برند پس از درمان و بهبودی، برای همیشه از شر آن خلاص می‌شوند اما جمعی دیگر ممکن است هرچند وقت یکبار مجددا با افسردگی شدید مواجه شوند. گاه فاصله میان دو دوره افسردگی طولانی و چند سال است. گروهی نیز گرفتار افسردگی مزمن می‌شوند و بالاخره در گروهی دیگر، افسردگی در فواصل کوتاه مشاهده می‌شود.

دیده شده کسانیکه در طی 2 الی 6 هفته اول بیماری درمان مناسب را گرفته اند خیلی بهتر و سریعتر به زندگی عادی برگشته‌اند در حالیکه بیمارانی که درمان نشده‌اند برای ماهها علایم در این افراد ادامه داشته است.

در واقع عدم درمان می‌تواند سبب تغییرات بیوشیمیایی و سلولی در مغز شده و باعث تغییر خلق شود. همچنین افراد درمان نشده در آینده در معرض خطر ابتلا به اختلال دوقطبی نیز می‌باشند. بنابراین مهم است که اگر خود یا یکی از اطرافیان شما به افسردگی شدید دچار شد هرچه زودتر به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید چراکه درمان نکردن باعث عمیق‌تر و خطرناک‌تر شدن مراحل این بیماری شده و ممکن است منجر به اتفاقات برگشت‌ناپذیری گردد.

روش‌های درمان رفتاری شناختی و دارودرمانی به صورت جداگانه و یا همراه با هم، به درمان افسردگی کمک می‌کند. این بیماری در برخی از افراد، به راحتی و به سرعت درمان می‌شود، و برخی دیگر نیازمند درمان مستمر هستند. به خاطر داشته باشید نادیده نگرفتن نشانه‌های ابتلا به افسردگی و مراجعه به پزشک اولین گام برای درمان این بیماری است.

اگر این نشانه ها را دارید یک انسان دو قطبی هستید!

افرادی که مبتلا به اختلال دوقطبی هستند اغلب چرخه‌هایی از روحیه‌ی بالا (مانیا) و افسردگی را تجربه می‌کنند که متناسب با توصیف افسردگی-مانیا و علائم اختلال دوقطبی است. هنگامی که بیماری فرد از این الگوی کلاسیک پیروی می‌کند، تشخیص اختلال دوقطبی نسبتا آسان است.

اما گاهی نیز علائم اختلال دوقطبی ممکن است از این الگو به صورت واضحی پیروی نکنند. علائم ممکن است از چرخه‌ی افسردگی-مانیا تبعیت نکنند. بخش‌هایی نادر از مانیای خفیف یا هیپومانیا ممکن است بدون تشخیص باقی بماند. افسردگی ممکن است سایر جنبه‌های این اختلال را تحت‌الشعاع قرار دهد. از طرفی اگر فرد دچار سوء مصرف مواد باشد ممکن است برخی از علائم اختلال دوقطبی او در هاله‌ای ابری پنهان بماند.

روی هم رفته، هنگامی که علائم چندان واضح نباشند، تشخیص علائم اختلال دوقطبی را دشوار می‌کنند. در زیر به چند واقعیت درباره‌ی اختلال دوقطبی اشاره شده که ممکن است ندانید:

تغییر سریع موضوع بحث هنگام مکالمه


شخصی که از بیماری اختلال دوقطبی رنج می‌برد ذهن پراکنده‌ای دارد. زمانی مغز فعال و قدرت فرآیند اطلاعات زیاد است، به طوری که فرد ایده‌های خلاقانه جدیدی ارائه می‌کند و به همین دلیل وقتی با این فرد در حال مکالمه هستید متوجه می‌شوید چقدر سریع موضوع و ایده‌های مطرح در مکالمه را عوض می‌کند.


رفتار‌های بیش فعالی


گاهی فرد مبتلا به اختلال دوقطبی بسیار فعال است و به فوریت و بدون تفکر تصمیم می‌گیرد. در چنین حالتی که برخاسته از شیدایی این بیماری است، به اصطلاح فرد نمی‎تواند یک‌جا بنشیند و رفتارهای بیش فعالی بروز می‌دهد.


مبالغه درباره خود


مبتلا به اختلال دوقطبی وقتی شاد و پر از انرژی است، کلی در مورد شخصیت خودش مبالغه می‎کند. او فکر می‌کند دیده نمی‎شود بنابراین سعی می‌کند با یک تصویر خیالی از خود و با گزافه‌گویی بسیار آن را به نمایش بگذارد.


تکلم سریع ولی کم


در بعضی مواقع از بیان آنچه در ذهنش می‌گذرد عاجز است. نمی‌تواند افکارش را کنترل کند. بنابراین سریع و کوتاه صحبت می‌کند.


افت و خیز فراوان در حالات روحی


زمانی بسیار فعال و سرحال است که به آن حالت شیدایی یا نیمه جنون می‎گویند و زمانی غم و نومیدی تمام وجودش را فرا می‌گیرد که به آن دوره افسردگی گفته می‌شود. این تضاد اخلاقی می‌تواند چند روز یا چند ماه طول بکشد، ولی به طور مداوم تکرار می‌شود.


ولخرجی زیاد


وقتی فرد در حالت روحی شیدایی قرار می‎گیرد رفتارها و تصمیمات اغراق‌آمیز دارد. عادت‌هایی مثل ولخرجی یا تصمیم‌های نادرست مالی که هیچ منطقی پشت آن نیست ازخود بروز می‌دهد. به طوری که شخص ثروتمند می‌تواند تمام دارایی خود را یک‌شبه از دست بدهد.


تحریک‌پذیری


شخصی که به اختلال دوقطبی مبتلاست غریبه و خودی برایش فرق نمی‌کند. یک حرکت، یک رفتار، یک انتقاد، بحث یا عدم موافقت با عقاید او باعث ناراحتی او شده حتی رفتار پرخاشگرانه مثل کتک کاری و دعوا راه می‌اندازد.


این بیماری مرموز بیشترعلت ژنتیکی دارد که محرک‎های محیطی مثل مرگ یکی از افراد خانواده، شکست‌های عاطفی یا اجتماعی می‎تواند باعث بروز یا تشدید آن شود. به همین دلیل اگر از کودکی این بیماری تشخیص داده شود پزشک متخصص می‎تواند با داروهای مناسب، مواد شیمیایی مغز یا همان انتقال دهنده‎های عصبی را کنترل کند تا فرد نه تنها زندگی روزانه‎اش مختل نشود، بلکه بتواند فرد مفیدی برای خود و جامعه‌اش باشد. افراد معروفی مثل پیکاسو و مریلین مونرو نیز به این بیماری مبتلا بودند. اولی نقاش بزرگ و بنیانگذار سبک جهانی کوبیسم شد و دومی در دوره افسردگی دست به خودکشی زد. چرچیل نیز از دیگر افراد مشهوری بود که به بیماری دوقطبی مبتلا بود و خودش این بیماری را سگ سیاه می‌نامید.


پس اگر این بیماری به موقع تشخیص داده وکنترل شود به جای آنکه شخص را منفعل و دور از اجتماع نگه‌دارد، می‌تواند او را به فردی تبدیل کند تا شاید بخشی از تاریخ جامعه انسانی شود.