وبلاگ روانشناسی

مرجع مقالات روانشناسی

وبلاگ روانشناسی

مرجع مقالات روانشناسی

قیمت ارزهای دیجیتال

در مورد افزایش یا کاهش قیمت بیت کوین هیچ اصولی وجود ندارد که بتوان قاطعانه در این زمینه قضاوت کرد. با وجود اینکه هیچ قیمت واحدی برای بیت کوین در دنیا وجود ندارد، معمولاً قیمت این ارز دیجیتال در صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف، مشابه است.


از سال 2009 که اولین بیت کوین ایجاد شد، تاکنون قیمت ارز دیجیتال و بیت کوین نوسانات شدیدی را تجربه کرده است و همین نوسانات را می‌توان به عنوان یک فرصت خوب برای معامله‌گران و کسب سود از این بازار درنظر گرفت. تریدرها با استفاده از تحلیل تکنیکال (بررسی نمودارهای قیمتی) و تحلیل فاندامنتال (بررسی وضعیت اقتصادی-اجتماعی جامعه)، می‌توانند قیمت بیت کوین را تحلیل و پیش‌بینی کنند. عوامل متعددی بر قیمت بیت کوین تأثیرگذار هستند که در ادامه، مهمترین این عوامل را با هم بررسی می‌کنیم.


عامل اول: سیستم عرضه و تقاضا

سیستم عرضه و تقاضا

بخشی از ارزش فلزهای گرانبها و قیمتی مانند طلا، به دلیل عرضه‌ی محدود آن‌ها به دست می‌آید و معمولاً هم قیمت این فلزات توسط سیستم عرضه و تقاضا (Supply and Demand) کنترل می‌شود. عرضه و تقاضا یک فاکتور ساده‌ی اقتصادی است که روی قیمت خیلی از کالاها تأثیر می‌گذارد. عرضه و تقاضا بیت کوین نیز از مهمترین و اصلی‌ترین عواملی محسوب می‌شود که روی قیمت آن تأثیرگذار است.


به طور کلی، هر چه تقاضا بیشتر باشد و حجم محدودی از کالا وجود داشته باشد، قیمت افزایش می‌یابد و هرچه عرضه زیاد و تقاضا کم باشد، قیمت کاهش پیدا می‌کند. این اصل در مورد ارزهای دیجیتال نیز صادق است. هرچه تقاضا برای یک ارز دیجیتال بیشتر شود و حجم عرضه آن محدود باشد، قیمت آن ارز افزایش پیدا می‌کند.


برای مثال با افزایش تقاضای بیت کوین، قیمت بیت کوین نیز افزایش پیدا می‌کند. این موضوع همان تحلیل تکنیکال و بررسی نمودار قیمت بیت کوین است.


عامل دوم: هاوینگ بیت کوین

هلوینگ بیت کوین

جهت کنترل سیستم عرضه و تقاضا، هر 4 سال یکبار پاداش استخراج بیت کوین نصف می‌شود که به این پدیده هاوینگ (Halving) می‌گویند. در سال 2009 که اولین بیت کوین استخراج شد، پاداش استخراج 50 بیت کوین بود.


اولین هاوینگ در سال 2012 (پاداش استخراج یک بیت کوین: 25 بیت کوین)، دومین هاوینگ در سال 2016 (پاداش استخراج یک بیت کوین: 12.5 بیت کوین) و سومین هاوینگ در سال 2020 (پاداش استخراج یک بیت کوین: 6.25 بیت کوین) اتفاق افتاد.


در حال حاضر پاداش استخراج یک بلاک در شبکه بیت کوین که حدود 10 دقیقه زمان می‌برد و دستگاه‌های پرقدرتی نیاز دارد، 6.25 بیت کوین است.


برخی از تحلیلگران با بیان اینکه تاریخ همیشه تکرار می‌شود، معتقدند که هاوینگ باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود و این امر ناشی از کاهش عرضه بیت کوین است؛ چرا که نصف شدن پاداش استخراج سبب کم شدن فعالیت ماینرها به صورت مقطعی می‌شود. به طور کلی، هیچ قطعیتی در رابطه با افزایش یا کاهش قیمت بیت کوین در اثر پدیده هاوینگ وجود ندارد.


منبع: ارز دیجیتال چیست

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد