وبلاگ روانشناسی

مرجع مقالات روانشناسی

وبلاگ روانشناسی

مرجع مقالات روانشناسی

تاثیر هوش در موفقیت تحصیلی

موفقیت تحصیلی و هوش رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. شخصی که از هوش بالایی برخوردار است در صورتی که شرایط محیطی نیز مساعد باشد و فرد انگیزه کافی برای مطالعه داشته باشد، در زمینه تحصیلی پیشرفت خواهد کرد. البته این بدان معنا نیست که اگر شما در زمینه تحصیلی موفق نباشید لزوما فرد باهوشی نیستید. هوش ابعاد مختلفی دارد و صرفا به هوش ریاضی و تجربی محدود نمی‌شود. متاسفانه اکثر خانواده‌ها می‌خواهند که فرزندشان دکتر یا مهندس شود و این اجازه را به فرزندان خود نمی‌دهند که در زمینه ای که استعداد دارند یا به آن علاقه دارند، ادامه تحصیل دهند. مشاوره تحصیلی فرصتی مناسب است تا با آگاهی از زمینه هوش برتر خود و استعدادیابی تحصیلی، در حیطه ای که احتمال شکوفایی و پیشرفت تان وجود دارد، انتخاب رشته کنید و به فعالیت بپردازید.


موفقیت تحصیلی و ارتباط آن با استعداد یابی

از عوامل مهم در موفقیت تحصیلی، هوش و انگیزه فردی است. هر فردی خصوصیات منحصر به فردی دارد. برخی در علوم و ریاضیات بهتر عمل می‌کنند و برخی دیگر در ادبیات، هنر یا رشته‌های ورزشی. پس استعدادیابی تحصیلی عاملی مهم در شکوفایی مهارت‌ها و توانایی شماست. از طرفی زمانی که استعدادهایتان را کشف کنید می‌توانید به درستی انتخاب رشته کنید. عاملی که باعث افزایش انگیزه و تلاش بیشتر برای رسیدن به اهدافتان نیز میشود. 


انواع مختلف هوش و رابطه آن با موفقیت تحصیلی

طبق نظریه گاردنر، محدود کردن هوش تنها به هوش منطقی، ساده کردن بیش از اندازه صورت مسئله است. به گمان او گونه‌هایی دیگر از هوش نیز وجود دارند: هوش تصویری فضایی، هوش کلامی زبانی، هوش منطقی ریاضی، هوش اندامی جنبشی، هوش موسیقیایی، هوش میان فردی، هوش درون فردی، هوش طبیعت گرا. آنچه مسلم است شما در یکی از انواع هوش بهتر از سایرین هستید. پس کشف هوش برتر خود و دنبال کردن استعدادهایتان که به انتخاب رشته صحیح نیز منجر میشود، در موفقیت تحصیلی شما تاثیر شگرفی خواهد داشت.


چگونه به موفقیت تحصیلی برسیم؟

برای رسیدن به موفقیت تحصیلی مناسب، لازم است در ابتدا این سوال را از خود بپرسید که هدف از رسیدن به موفقیت در تحصیل چیست؟ پاسخ اغلب ما به این سوال معمولا انتخاب شغل مناسب، رسیدن به موفقیت شغلی و پیشرفت در آینده است. پس برای رسیدن به موفقت تحصیلی و شغلی لازم همراستا با هوش برتر خود حرکت کنید. در ادامه مشاغل مناسب برای هر نوع از هوش را مشخص کردیم:


1- هوش تصویری فضایی: معمار، هنرمند، مهندس، مجسمه ساز، عکاس


2- هوش کلامی زبانی: نویسنده ، وکیل ، شاعر ، معلم ، سیاستمدار


3- هوش منطقی ریاضی: دانشمند ، ریاضیدان ، برنامه نویس کامپیوتر ، مهندس ، حسابدار


4- هوش اندامی – جنبشی: رقصنده، هنر پیشه، ورزشکار، پیمانکار، جراح


5- هوش موسیقیایی: موسیقی دان، خواننده، رهبر ارکستر


6- هوش میان فردی: رهبر، مدیر گروه، فیلسوف، مشاور، فروشنده و سیاستمدار


7-هوش درون فردی: نویسنده، نظریه پرداز، روانشناس، کارشناس الهیات


8- هوش طبیعت گرا: زیست شناس، باغبان  مزرعه دار


 


یادگیری و نقش آن در موفقیت تحصیلی

یادگیری نیز با هوش و موفقیت در تحصیل در ارتباط است. پس برای رسیدن به موفقیت تحصیلی لازم است در ابتدا پایه‌های یادگیری خود را تقویت کنید. هر فردی براساس هوش، توانایی‌ها و ویژگی‌های فردی از روش‌های یادگیری خاص خود بهره میگیرد. استفاده از فلش کارت‌ها، بلند خوانی، مطالعه با دیگران، تصویر سازی ذهنی و... روش‌های معمول یادگیری هستند. پس شرایطی که یادگیری تان افزایش پیدا میکند، شناسایی کنید و موقعیتی مشابه برای خودتان فراهم کنید.



راه حل رسیدن به موفقیت تحصیلی

همانطور که ملاحظه می‌کنید یک راهکار کلی برای تمامی جویندگان موفقیت تحصیلی وجود ندارد. با توجه به آنچه گفته شد نکته مهم در رسیدن به موفقیت تحصیلی انتخاب رشته کنکور براساس استعدادهایتان است. بدیهی است اگر شما اصلی‌ترین و مهم‌ترین گام در جهت رسیدن به موفقیت تحصیلی را اشتباه بردارید به طور یقین در مراحل بعدی دچار دشواریهای فراوانی خواهید شد. مشاوره روانشناسی تحصیلی با بهره گیری از مجموعه ای متنوع از آزمون‌ها و تست هوش و خلاقیت به شما کمک میکند تا در جهت شناخت استعداد حقیقی خود و انتخاب مسیر صحیح قدم بردارید. عاملی که با انگیزش بیشتر برای رسیدن به هدف همراه میشود تا بتوانید آینده ای درخشان را تجربه کنید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد